NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ
بْنُ دَاوُدَ
الْعَتَكِيُّ
حَدَّثَنَا
حَمَّادٌ
يَعْنِي ابْنَ
زَيْدٍ عَنْ
يَحْيَى بْنِ
سَعِيدٍ عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ يَحْيَى
بْنِ حَبَّانَ
عَنْ أَنَسِ
بْنِ مَالِكٍ
قَالَ حَدَّثَتْنِي
أُمُّ
حَرَامٍ
بِنْتُ
مِلْحَانَ
أُخْتُ أُمِّ
سُلَيْمٍ
أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ
عِنْدَهُمْ
فَاسْتَيْقَظَ
وَهُوَ يَضْحَكُ
قَالَتْ
فَقُلْتُ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ مَا
أَضْحَكَكَ
قَالَ
رَأَيْتُ
قَوْمًا
مِمَّنْ يَرْكَبُ
ظَهْرَ هَذَا
الْبَحْرِ
كَالْمُلُوكِ
عَلَى
الْأَسِرَّةِ
قَالَتْ
قُلْتُ يَا رَسُولَ
اللَّهِ
ادْعُ
اللَّهَ أَنْ
يَجْعَلَنِي
مِنْهُمْ
قَالَ
فَإِنَّكِ
مِنْهُمْ
قَالَتْ
ثُمَّ نَامَ
فَاسْتَيْقَظَ
وَهُوَ
يَضْحَكُ قَالَتْ
فَقُلْتُ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ مَا
أَضْحَكَكَ
فَقَالَ
مِثْلَ
مَقَالَتِهِ
قَالَتْ
قُلْتُ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
ادْعُ اللَّهَ
أَنْ
يَجْعَلَنِي
مِنْهُمْ
قَالَ أَنْتِ
مِنْ
الْأَوَّلِينَ
قَالَ
فَتَزَوَّجَهَا
عُبَادَةُ
بْنُ
الصَّامِتِ
فَغَزَا فِي
الْبَحْرِ
فَحَمَلَهَا
مَعَهُ
فَلَمَّا
رَجَعَ
قُرِّبَتْ لَهَا
بَغْلَةٌ
لِتَرْكَبَهَا
فَصَرَعَتْهَا
فَانْدَقَّتْ
عُنُقُهَا
فَمَاتَتْ
Enes b. Mâlik (r.a.)’den;
demiştir ki: Ümmü Süleym'ın kızkardeşi Ümmü Haram bint Milhan'(ın) bana
anlattığına göre); Rasûlullah (s.a.v.) (Ümmü Haram'in da içlerinde bulunduğu)
bir cemaatın yanında öğle uykusuna yatmış, biraz sonra gülerek uyanmış. (Ümmü
Haram sözlerine devam ederek Enes b. Malik'e şunları) söylemiş;
Ey Allah'ın Rasûlü, seni
güldüren şey nedir? dedim.
"Rüyamda
(ümmetimden) bir cemaatı, tahtlar(ı) üzerinde (kurulu) padişahlar gibi şu denizin
üstünde (yüzen gemilere) binerek (Allah yolunda savaşa çıkarken) gördüm"
buyurdu. Ben:
Ey Allah'ın Rasûlü! Beni
de onlardan kılması için Allah'a dua et dedim.
"Sen
onlardansın!" buyurdu. Sonra yine öğle uykusuna yattı ve hemen arkasından
gülerek uyandı.
Ey Allah'ın Rasûlü! Seni
güldüren şey nedir? dedim, (ilk) sözünün bir benzerini söyledi. (Ben de:)
"Ey Allah'ın
Rasûlü, beni de onlardan kılması için Allah'a dua et!" dedim.
"Sen
birincilerdensin" buyurdu. (Enes b. Malik) dedi ki: "Bir süre sonra
Ubâde b. es-Sâmit bu kadınla evlenip deniz savaşına katıldı, onu da beraberinde
götürdü. (Denizden çıkıp da karaya) dönünce binmesi için Ümmü Haram'a bir katır
getirdi. (Katır üzerinden atıp) onu yere serdi. (Bu yüzden) kadının boynu
kırıldı ve öldü.
İzah:
Buhârî, tabir, cihad,
isti'zan; Müslim, imâre; Tirmizi, fedailü'l-cihad; Nesai, cihad; İbn Mace,
cihad; Darimî, cihad; Muvatta, cihad; Ahmed b. Hanbel, III, 243, 264, VI, 361,
423, 435.
Avn'ül-Ma'bud yazarı
el-Azîmâbâdî'nin açıklamasına göre Ümmü Haram, Hz. Enes'in teyzesidir. İbn
Abdilber ise, bu kadının Rasûlü zişan efendimizin süt teyzelerinden biri
olduğunu söylemiştir. Bazıları da Onun fahr-i kâinat efendimizin babasının ya
da dedesinin teyzesi olduğunu söylemişlerdir.
Rasûl-i zişan
efendimizin sevinçle uykudan uyanmasının sebebi rüyasında ümmetini tahtlarına
kurulmuş hükümdar tavrıyla denizaşırı ülkelere savaşa giderken görmesidir.
Bu rüya, ümmet-i
Muhammed'in istikbalde denizaşırı ülkelere hâkim olup nesillerinin kıyamete
kadar devam edeceğine dair bir alâmet olduğundan Hz. Peygamberin sevinçle
uykudan uyanmasına sebep olmuştur.
Onun bu sevincini
yüzündeki tebessümünden anlayan Hz. Ümmü Haram bu gülümsemenin sebebim sorunca
rüyanın aslım öğrenmiş oldu.
Hz. Fahr-i kainatın
rüyasında deniz aşırı ülkelere savaşa giderken gördüğü bu gazileri tahtlarına
kurulmuş kumandanlara benzetmesinin sebebi, bazılarına göre onların cennetteki
makamlarıyla ilgilidir. Şafiî ulemasından Nevevi'ye göre, o gaziler dünya
hükümdarları gibi şevket ve izzete kavuşacakları için Rasûl-i Ekrem onları
bütün haşmet ve şevketiyle tahtlarında oturan hükümdarlara benzetmiştir.
Hz. Peygamberin her iki
rüyadan da ayrı ayrı sevinç duyarak uyanması ve Hz. Ümmü Haram'ın her ikisinde
de Hz. Peygambere "Beni de onlardan kılması için Allah'a dua et."
diye ricada bulunması ikinci rüyanın birinci rüyadan ayrı olduğunu gösterir.
Kurtubî'nin beyânına göre ilk deniz savaşına çıkanlar ashâb-ı kiram, ikinci
deniz savaşına çıkanlar da tabiûn olmuştur .Bezl'ül-mechûd yazarının beyanına
göre ilk deniz savaşına gidenler arasında tabiîler de vardı fakat ashab daha
fazla idi. İkinci deniz savaşına çıkanlar arasında da tabiünun sayısı ashab-ı
kiramın sayısından daha fazla idi. Rasûlü Ekrem'in birinci rüyasında deniz, ikinci
rüyasında da kara şehidlerini gördüğünü söyleyenler de vardır. Hadis-i şerifte
Hz. Ümmü Haram'ın da katıldığı ifâde edilen bu deniz savaşının ne zaman
yapıldığı ihtilaf konusu olmuşsa da aslında Hz. Osman'ın hilafeti zamanında
hicretin yirmisekizinci senesinde yapılmıştır. O sıralarda Hz. Muaviye Şam
valisi idi. BezPül-Mechud müellifinin beyanına göre, Halife b.' Hayyat meşhur
tarihinde, hicri yirmisekizinci yılı olaylarını sayarken o sene Hz. Muaviye'nin
bir deniz savaşı yaptığını yanında da kızkardeşi bint-i Kurza'nın, Ubâde b. es-
Sâmit'in yanında da karısı Ümmü Haram'ın bulunduğunu ifade etmektedir.
Gerçekten Hz. Muaviye, Hz. Ömer'den deniz savaşına gitmek için izin istemiş
fakat Hz. Ömer o gün için buna izin vermemişti. Aynı şekilde Hz. Osman'dan da
deniz savaşı yapmak üzere izin isteyince Hz. Osman buna izin verdi. Hz.
Muaviye'nin de katıldığı bu deniz seferi Kıbrıs'a yapılmış ve Ümmü Haram
hazretleri de kıbrısta hayvanından düşerek şehid olmuştur. Bilindiği gibi Allah
yolunda hayatlarını kaybedenler şehid olurlar. Çünkü Rasûlü Ekrem Efendimiz
"Kim Allah yolunda öldürülürce o şehiddir. Kim allan yolunda ölürse o da
şehiddir."[Müslim, imâre] buyurmuştur. Hz. Ümmü Haram'ın kabri bu gün
Kıbrıs'ta "Hala Sultan türbesi" olarak bilinmekte ve ziyaret
edilmektedir.